Tradice, stabilita a plány do budoucna: Pobočka Dřevocentra CZ v Hodoníně očima Tomáše Metelky
25. června 2025
Hodonínská pobočka Dřevocentra CZ stojí na pevných základech, a to doslova i obrazně. Vychází z tradice dřevoobchodu sahající až před druhou světovou válku a i přes provoz v pronajatých prostorách si drží stabilní pozici mezi zákazníky.
Regionální manažer Tomáš Metelka v rozhovoru přibližuje nejen současné fungování pobočky, ale také plány na zlepšení zázemí, spolupráci napříč Moravou a důležitost lidského přístupu v řízení i obchodu.
Jak byste charakterizoval současnou pobočku v Hodoníně v rámci regionu Morava?
„Těžíme z historie místa dřevoprodeje, který zde fungoval již před druhou světovou válkou. V roce 2009 tuto pobočku koupila naše společnost Dřevocentrum CZ, a.s., jsme zde ale v pronájmu, což nám komplikuje situaci při potřebách rekonstrukcí a obnov. Dlouhodobě by bylo ideální pobočku buď zrekonstruovat, nebo najít jiný areál. Díky vedoucímu panu Kulhavému, který tu je od roku 1992, je pobočka stále stabilní, i když podmínky nejsou ideální. Dík patří samozřejmě jeho celému týmu.“
Které hlavní produkty a služby nabízí hodonínská pobočka zákazníkům?
„Hodonínská pobočka, na rozdíl od jiných, má stejný poměr řemeslníků a kutilů. Je to tak padesát na padesát. Stavební firmy nejvíce poptávají stavební řezivo (hranoly, prkna, fošny, latě) a plošné materiály (OSB desky, foliované překližky). Na rozdíl od toho drobní zákazníci hoblovaný materiál a palubky. Firmy také využívají možnost impregnace nakoupeného zboží.“
Jakým způsobem spolupracujete s ostatními pobočkami Dřevocentra CZ v rámci Moravy?
„S příchodem e-shopu se rozšířila základna drobných zákazníků, pro které zajišťujeme převoz zboží, které není skladem v Hodoníně. Stejně jako ostatní pobočky je i ta hodonínská nejenom kamennou prodejnou, ale také výdejním místem pro e-shop.“
Jak hodnotíte konkurenci v oblasti prodeje dřevařského materiálu?
„Na Hodonínsku máme několik přímých konkurentů, pro stavební řezivo jsou to pily a pro velkoformátový materiál stavebniny a hobbymarkety. Naší konkurenční výhodou je historie místa dřevoprodeje, které je tu desítky let. Zvyk je často pro zákazníka železná košile.“
Snažíte se nějak zvyšovat povědomí o pobočce v Hodoníně mezi potenciálními zákazníky?
„V rámci firmy řešíme online marketing centrálně ve spolupráci s každou pobočkou. Současně povědomí o této pobočce je zakořeněné v místní tradici dřevoobchodu a povědomí zvyšuje e-shop a jeho propagace. Založení e-shopu nám dlouhodobě zákazníky určitě přivádí.“
Které dlouhodobé cíle jste si pro pobočku v Hodoníně a pro region Moravy definovali?
„Dlouhodobě hledáme pro pobočku Hodonín areál, který by byl vhodný pro prodej dřevomateriálu. V rámci Moravy bychom rádi zajistili obdobné podmínky, jako mají pobočky ve Velké Bystřici a v Havířově.“
Můžete konkretizovat, o jakých podmínkách mluvíte?
„Prostorný areál pro skladování stavebního řeziva v různých rozměrech a délkách tak, abychom ho mohli držet skladem a zákazník na něj nemusel čekat. Prostorný areál zaručí nejen velký objem pro skladování, ale i efektivní obsluhu a nakládku materiálu. Dále umožní rozšíření krytých skladovacích prostor pro hoblovaný a velkoplošný materiál.
Současně bychom rádi zlepšili i podmínky pro naše zaměstnance, jako je třeba zázemí prodejny.“
Jak by tyto změny měli pocítit vaši zákazníci?
„Zákazníci pocítí změny v rychlosti obsluhy, větším výběru materiálu skladem a doplňkového prodeje.“
Jakým způsobem budujete a udržujete vztahy s klíčovými zákazníky v moravském regionu?
„Vztahy se zákazníky jsou založeny na pravidelné komunikaci s obchodními zástupci, popřípadě s vedoucími skladu. Snažíme se vytvářet vztahy na důvěře a otevřeném jednání.“
Co jsou vaše hlavní kompetence v roli regionálního manažera?
„Na prvním místě je u mě práce s lidmi a zaměstnanci, na druhém hned dodavatelé. Jedná se o motivaci zaměstnanců, školení obchodních dovedností, předávání znalostí prodejního sortimentu a jeho specifika. V neposlední řadě řízení procesů na prodejních skladech, a to od strategického nákupu, přes logistiku až po samotný prodej.“
Jak jste vy osobně nasbíral obchodní zkušenosti, abyste je mohl předávat?
„Do společnosti mě v roce 2018 přivedl současný výkonný ředitel Ing. Martin Šimíček, tehdy ještě regionální manažer pro Moravu. Nastoupil jsem na pozici skladník/prodejce na sklad ve Velké Bystřici. Záhy jsem byl vybrán na pozici obchodního zástupce a následně povýšen na regionálního manažera.“
Vaše cesta vedla cestou Tomáše Bati od manuální práce až po manažera. Jak řídíte svoje lidi?
„Vztah se svými kolegy zakládám na důvěře. Na Moravě se nám podařilo mezi vedoucími vytvořit velmi přátelskou atmosféru, díky tomu má každý nový vedoucí na ostatních pobočkách podpůrnou síť. Podporu nových poboček zaštiťuji osobně od A do Z. S vedoucími komunikuji na téměř denní bázi. Řešíme jak zajištění plynulého toku materiálu, tak obchod (např. naceňování větších zakázek).“
Uvedl byste příklad?
„Dobrý příkladem je pobočka v Havířově, kterou jsme otevřeli před necelým rokem. V první řadě bylo třeba areál vybrat. Měli jsme zájem najít vhodný areál pro koupi, abychom byli ve svém a mohli s areálem nakládat dle potřeb firmy a zákazníků. Dále bylo třeba areál zrekonstruovat a zajistit stoprocentní funkčnost pro dřevoprodej. Následně jsem novou prodejnu a sklad zajistil po prodejní stránce. Ze začátku je nutné například zjistit, jaký materiál v dané lokalitě bude nejvíce obrátkovým zbožím.“
Jaké dovednosti a znalosti považujete za nejdůležitější pro úspěch v prodeji dřevomateriálů na Moravě?
„Nejdůležitější je vytvoření vztahu se zákazníkem, který obnáší získání jeho důvěry. To by se neobešlo bez příjemného vystupování, odborných znalostí a ochoty poradit a vyjít vstříc. Důležité je také naslouchat zákazníkovi a jeho potřebám, umět se doptat. Kladný vztah se zákazníkem, připravenost poradit a otevřené jednání se nám potvrzuje ve chvíli, kdy se k nám zákazníci rádi vracejí. Spokojený zákazník je naší vizitkou.“
A co vás na vaší práci baví a motivuje?
„Baví mě, že každý den je úplně jiný. Mám rád různorodost a komunikaci s lidmi. Motivací jsou pro mě spokojení kolegové na skladech a tím pádem i spokojený zákazník. Chci, aby mě i moje kolegy práce těšila.“